نوشته شده توسط : drmohandes

با اینکه جراحی بینی امروزه جزء عمل های زیبایی متداول محسوب می شود و روزانه تعداد زیادی از افراد تحت این جراحی زیبایی قرار می گیرند، باز هم اشخاصی هستند که به دلیل ترس از عوارض احتمالی آن علی رغم میل باطنی خود، از این جراحی صرف نظر می کنند. باید بیان کنیم که تا حدودی باید در مورد این عوارض نگران بود و برای کاهش آن ها تحقیقات لازم را انجام داد، زیرا ممکن است جراحی بینی باعث خطرات جبران ناپذیری شود. در این مقاله قصد داریم به مشکلات رایج  و عوارض احتمالی بعد از عمل بینی و راه کار هایی برای کاهش این عوارض بپردازیم.

رینوپلاستی چیست

 

جراحی بینی (رینوپلاستی)

همان طور که می دانید جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی (rhinoplasty)، یک عمل زیبایی صورت است که معمولاً برای تقویت ظاهر یا بازسازی بینی انجام می شود. در حین جراحی زیبایی بینی، غضروف و استخوان های بینی اصلاح شده و در برخی موارد غضروف به آن افزوده می شود تا جذابیت ظاهری بینی بهبود یابد. همچنین جراحی زیبایی بینی اغلب علاوه بر بهبود ظاهر بینی، برای ترمیم شکستگی های این عضو و در برخی موارد جهت رفع هرگونه انسداد داخلی مانند پولیپ به کار برده خواهد شد. این روش جراحی، معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. تغییر شکل بینی شامل ایجاد برش در پوست بین سوراخ های بینی (رینوپلاستی باز) یا برش های ریز در داخل بینی (رینوپلاستی بسته) می باشد. رینوپلاستی بسته، جای زخم های قابل مشاهده ای ندارد و باعث تورم کمتری می شود، اما همیشه امکان پذیر یا در دسترس نیست.

رینوپلاستی به روش باز چگونه انجام می شود

 

دوره نقاهت بعد از جراحی بینی

 بعد از جراحی بینی، یک اسپلینت به مدت 7 روز توسط نوار، بر روی بینی قرار داده می شود و ممکن است حدود یک هفته نتوانید از طریق بینی خود تنفس کنید.

  •  برای کاهش احساس درد احتمالی، داروهای مسکن کمک می کند تا هرگونه درد و ناراحتی را کنترل کنید.
  •  برای بهبودی جراحی بینی ممکن است شما نیاز به 2 هفته مرخصی داشته باشید.
  •  بعد از گذشت حدود یک هفته بخیه ها قابل جدا شدن هستند. (مگر اینکه بخیه های جاذب داشته باشید)
  • در اغلب موارد بعد از گذشت 3 هفته کبودی، تورم و قرمزی از بین خواهد رفت.
  •  شما می توانید بعد از 4 تا 6 هفته به فعالیت های ورزشی بپردازید.

 

در این مقاله رینوپلاستی به روش باز را توضیح دادیم. درباره روش آن صحبت کردیم و از مزایا و معایب آن گفتیم. جراحان حرفه‌ای معمولا ترجیح می‌دهند رینوپلاستی را به روش باز انجام دهند. چرا که می‌توانند تغییرات مورد نظر را ایجاد کنند و بیمار نتیجه بهتری می‌گیرد. البته باز هم انتخاب روش رینوپلاستی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. شاید برای یک نفر روش بسته مزیت‌های بیشتری نسبت به رینوپلاستی باز داشته باشد.

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک و صورت هستند. رینوپلاستی یکی از حوزه‌های تخصصی ایشان است. سال‌ها تجربه دکتر سزاوار و عمل کردن بینی‌های مختلف به ایشان کمک می‌کند که بهترین نتیجه را برای بیمارانشان ایجاد کنند. آن‌ها رضایت حداکثری از عمل‌های خود دارند. در صورتی که هنوز نمی‌دانید می‌خواهید رینوپلاستی به روش باز انجام دهید یا بسته و نمی‌دانید کدام روش برای شما مناسب‌تر است، می‌توانید با دکتر سزاوار مشورت کنید. برای رزرو زمان مشاوره از طریق سایت شخصی ایشان اقدام کنید. جراحی زیبایی صورت



:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : drmohandes

وقتی با شخصی برخورد می کنید در نگاه اول برای تشخیص سن به چشم های او نگاه می کنید و اگر بخواهید ختگی و یا شادابی را در چهره کسی ببینید بازهم چشم ها ملاک هستند. در کل چشم و اطراف آن در زیبایی شما تاثیرگذار است به همین دلیل در این مطلب به بررسی عمل های زیبایی چشم و در کل عمل های زیبایی معروف می پردازیم پس با ما باشید:

 

انواع عمل جراحی زیبایی صورت

جراحی زیبایی صورت یکی از رایج ترین راهکارهایی است که نقص های احتمالی بینی، چشم، فک و گوش و سایر اجزای صورت را رفع کرده و در افزایش اعتماد به نفس فرد تاثیر بسزایی دارد.

در اینجا به معرفی جراحی زیبایی چشم، فک و چانه و بینی توضیح مختصری در مورد آن ها می پردازیم:

عمل‌های زیبایی صورت ظاهر دلخواهتان را برای شما ایجاد می‌کنند. به یاد داشته باشید چیزی که بیشتر از فاکتورهای استاندارد زیبایی اهمیت دارد، رضایت شما از صورتتان است. البته مطابقت با این فاکتورها ملاک اصلی خانم‌ها و آقایان برای بررسی زیبایی چهره‌هایشان است.

جراحی زیبایی چشم

جراحی زیبایی چشم، جوانی دوباره را به صورت هدیه می دهد و شامل چهار نوع جراحی است که بر اساس شرایط صورت به وجود آمده اند و برای بزرگ تر کردن چشم ها به کار می رود.

جراحی پلک

زاویه دهی و زیبایی فک

داشتن صورتی باریک مورد علاقه بسیاری از افراد است که زیبایی فک، باعث باریک دیده شدن صورت می شود. جراحی زاویه دار کردن فک به دو صورت غیر جراحی و جراحی است.

ماندگاری زاویه سازی صورت

جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی به منظور تغییر اندازه و بهبود فرم لاله گوش انجام می شود که با این عمل برجستگی گوش ها برطرف شده و به سر نزدیک می شود.

گونه گذاری

در تناسب و چاق شدن صورت تاثیر می گذارد. گونه گذاری با تزریق ژل و چربی یا با جراحی و پروتز انجام می گیرد.

گونه گذاری چیست

قیمت انواع عمل زیبایی

قیمت عمل زیبایی را نمی توان به طور قطعی گفت. این عمل به یک سری عوامل بستگی دارد از جمله نوع عمل زیبایی و وضعیت بیمار و همچنین دستمزد جراح و تیم وی.

برای تعیین عمل زیبایی جراح در جلسه مشاوره وضعیت شما را بررسی و بهترین روش را به شما پیشنهاد می دهد و هزینه ها را نیز تعیین می کند.

 

جراحی زیبایی در ایران و جهان

درخواست های اعمال جراحی زیبایی و پلاستیک در تمام جهان با توجه به عوامل تجاری و تبلیغاتی و سودآوری افراد با استفاده از این اعمال جراحی و وجهه اجتماعی که افراد می بخشند در حال افزایش است که البته این حجم از عمل های جراحی غیر ضروری می تواند مضر باشد.

عمل‌های زیبایی صورت ظاهر دلخواهتان را برای شما ایجاد می‌کنند. به یاد داشته باشید چیزی که بیشتر از فاکتورهای استاندارد زیبایی اهمیت دارد، رضایت شما از صورتتان است. البته مطابقت با این فاکتورها ملاک اصلی خانم‌ها و آقایان برای بررسی زیبایی چهره‌هایشان است.

دکتر مهدی سزاوار  ، متخصص جراحی فک و صورت هستند. ایشان به صورت تخصصی در حوزه انجام چند دسته از عمل‌های زیبایی بینی، صورت و دندان فعالیت می‌کنند. دکتر سزاوار تجربه زیادی در زمینه انجام عمل‌های زیبایی صورت دارند و به همین دلیل می‌توانند بیماران را به نتایج دلخواهشان برسانند. برای رزرو نوبت ویزیت یا مشاوره با دکتر سزاوار، از طریق بخش «نوبت دهی» یا «تماس با ما» اقدام کنید.



:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : drmohandes

نگهداری از ایمپلنت دندان راه های مختلفی دارد که باید بعد از انجام عمل ایمپلنت گذاری توسط دندانپزشک از سر گرفته شود. برای نگهداری از ایمپلنت دندان باید برخی از عادات خود را ترک کنید، این عادات اعمالی مانند سیگار کشیدن یا خوردن الکل است همچنین باید بهداشت دندان های خود را به صورت روزانه با مسواک، خمیر دندان و نخ دندان انجام دهید. ویزیت دندان ها توسط دندانپزشک و تغییر رژیم غذایی و توجه به حرکات و وضعیت ایمپلنت نیز در نگهداری و مراقبت از آن مهم است.

ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان روشی است برای جایگزینی دندان های از دست رفته که با حذف ریشه دندان و جایگزینی آن با پایه های فلزی ، پیچ مانند و قرار دادن روکش هایی از دندانهای مصنوعی جایگزین دندانهای آسیب دیده یا از دست رفته می شود و می تواند ظاهری شبیه به دندانهای واقعی داشته باشد. جراحی ایمپلنت دندان می تواند جایگزین مناسبی برای دندان مصنوعی یا بریج باشد که به خوبی جایگزین نشده اند. نحوه انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک شما بستگی دارد. جراحی ایمپلنت دندان ممکن است شامل چندین روش باشد. مهمترین مزیت ایمپلنت پشتیبانی کامل از دندانهای جدید شما است – فرآیندی که نیاز به بهبود استخوان در اطراف ایمپلنت دارد. از آنجا که این ترمیم استخوان به زمان نیاز دارد ، فرایند آن می تواند ماه ها طول بکشد.

در قسمت های بعدی می خواهیم به بیان راهنمایی هایی برای مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندان را بیان کنیم. حتما ادامه مطلب را بخوانید تا بیاموزید چه کارهایی بهتر است انجام شود و بعد از کاشت ایمپلنت از چه کارهایی باید اجتناب کنید.

مراقبت از دندان ایمپلنت

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندان بعد از عمل

به محض بازگشت به خانه ، روند مراقبت ها و نگهداری از ایمپلنت دندان آغاز می شود. مهمترین مواردی که باید به خاطر بسپارید عبارتند از:

ناحیه کاشت دندان را لمس نکنید.
با گاز گرفتن فشار ملایمی بر روی آن وارد کنید.
فقط مواد غذایی نرم یا مایعات بخورید تا بی حس کننده از بین برود.
از شستشوی شدید دهان جلوگیری کنید.
در صورت احساس درد ، بسته های یخ را در ناحیه مورد نظر قرار دهید.
استراحت کافی داشته باشید.
سیگار نکشید.
حداقل 72 ساعت از مصرف الکل خودداری کنید

مراقبت از دندان ایمپلنت در ساعات اولیه بعد از کاشت

البته ، احتمالاً شما هم فکر می‌کنید که بلافاصله پس از عمل چگونه باید از ایمپلنت‌های دندانی خود مراقبت کنید. بعد از کاشت دندان ، احتمالاً تا ۲۴ ساعت آینده درد در تورم را تجربه خواهید کرد. این موضوع طبیعی است. در اینجا برخی از کارهایی که باید بعد از انجام روش انجام شود وجود دارد:

برای کنترل خونریزی، اسفنج‌هایی را که در دهان شما قرار گرفته است را گاز بگیرید.
در ۸ تا ۱۲ ساعت اول بعد از عمل ، از حرکت بیش از حد خودداری کنید و سر خود را بالا نگه دارید. هنگام خواب نیز از بالش‌های بلند استفاده کنید.
در صورت لزوم در فواصل ۱۵ دقیقه کمپرس یخ روی صورت خود قرار دهید.
در ۲۴ ساعت اول فقط غذاهای نرم و نوشیدنی مصرف کنید
داروهای تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف کنید
در ۲۴ ساعت اول از شستن دهان خودداری کنید.
در جلسه جراحی ایمپلنت دندان حتما همراه داشته باشید. بعد از کاشت شما نمی‌توانید رانندگی کنید. بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از کاشت تنها نمانید.

در این مقاله به کلیه نکاتی که باید برای مراقبت از دندان ایمپلنت رعایت کنید، اشاره کردیم. رعایت این موارد احتمال موفقیت کاشت را افزایش می‌دهد. نکته دیگری که در دوام و طول عمر ایمپلنت اهمیت دارد، مهارت پزشک است. یک پزشک حرفه‌ای از بهترین ایمپلنت‌ها برای بیماران خود استفاده می‌کند. همچنین تمامی اقدامات لازم برای انجام جراحی کاشت به بهترین شکل را انجام می‌دهد. بنابراین انتخاب چنین فردی به عنوان جراح اهمیت بسیاری دارد. دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک و صورت هستند. ایشان به صورت تخصصی در حوزه کاشت ایمپلنت‌های دندانی فعالیت می‌کنند. برای مشاوره و رزرو زمان ملاقات می‌توانید از طریق سایت دکتر سزاوار، بهترین متخصص ایمپلنت در تهران اقدام کنید.



:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : drmohandes

حقایقی که در مورد پروتز سینه نمی‌دانید

علت شایع مراجعه خانم‌ها به جراح جهت انجام عمل لیفت و کوچک کردن سینه یکی از دلایل زیر می‌باشد:

- سینه‌های بزرگ و یا شل و افتاده که از نظر فرد زیبا نیستند یا سایز آن با اندام وی تناسب ندارد

- ایجاد درد در شانه، گردن، پشت به علت سنگینی و آویزان بودن سینه

- عفونت مکرر درزیر و بین سینه‌ها

گوشه‌گیری بعلت خجالت از حضور در اجتماع

- ایجاد شیار و لک روی شانه ها

- اختلال در فعالیت ورزشی

- فرد لباس مناسب پیدا نمی‌کند.

این جراحی‌ها به روش های مختلف انجام می‌گیرد که جراح با توجه به تبحر و تجربه‌ای که دارد، مناسب‌ترین روش را برای هر کیس انتخاب می‌کند. در صورت انتخاب روش نادرست احتمال ایجاد عوارض بعد عمل افزایش می یابد.

هر فردی که کاندیدای انجام این عمل می‌شود باید قبل از عمل در مورد محدودیت‌های این نوع جراحی‌ها و عوارض حین و بعد از عمل آگاهی کافی کسب نماید. درست ترین روش کسب این اطلاعات پرسش از جراح در زمان مشاوره است. سوال از افرادی که قبلا جراحی شده اند روش درستی برای پاسخ به سوالات نمی‌باشد.

تمام اعمال جراحی که روی بدن انسان انجام می‌گیرد حتی با رعایت کامل تکنیک های جراحی عوارض خاص خودشان را ایجاد میکنند . جراحی های زیبایی هم از این قاعده مستثنی نیستند. عوارض می‌تواند بعلت‌های مختلف ایجاد شود و تمام تلاش کادر پزشکی در جهت کاهش این عوارض می‌باشد. فرد داوطلب این عمل‌ها باید دستورات قبل و بعد عمل را بدقت رعایت کند تا احتمال بروز عارضه کاهش یابد.

 

پروتز سینه

مهم ترین عوارض مربوط به جراحی پروتز سینه

هماتوم یا تجمع لخته خون بدنبال خونریزی در داخل سینه , معمولا در 12 ساعت اول بعد جراحی ایجاد میشود. احتمال آن حدود 5 درصد است . میتواند بدنبال سرفه شدید , حرکات دست و فشار به محل عمل ایجاد شود . بزرگ شدن ناگهانی سینه همراه تشدید درد و کبودی از علایم آن است . هماتوم باید سریعا تخلیه و خونریزی کنترل شود تا از ایجاد کپسول سفت دور پروتز جلوگیری شود.

سروما یا تجمع مایع در کمتر از 1 درصد موارد ایجاد میشود. علامت آن بزرگتر شدن سینه احساس وجود مایع و هوا داخل سینه و صاف شدن و ورم پوست سینه میباشد . اگر شدت آن زیاد باشد باید تخلیه شود.

عفونت در کمتر از 1.5 درصد موارد ایجاد میشود . علایم آن قرمزی درد ورم سینه مبتلا با یا بدون تب میباشد . علت های مختلف برای عفونت وجود دارد یکی از علل آن انتقال میکروب از طریق خون در افرادی است که دچار عفونت ادراری یا سینوزیت یا عفونت پوست در یک جای دیگر از بدنشان هستند بهتر است که این بیماریها درمان شده و از دستکاری جوش های پوستی پرهیز شود. در عفونت شدید باید پروتز خارج شود و عفونت کامل درمان شده و 6 ماه بعد مجددا پروتز تعبیه شود. عفونت با احتمال افزایش سفت شدن کپسول دور پروتز همراه است.

مهمترین عامل در کسب نتیجه مطلوب از عمل های زیبایی به خصوص عمل های زیبایی سینه ، دقت در انتخاب بهترین جراح پروتز سینه است. بررسی سوابق پزشک و پرس و جود از بیمارانی که قبلاً زیر نظر پزشک مورد نظر شما این جراحی پروتز سینه را انجام داده اند می تواند در انتخابی آگاهانه به شما کمک زیادی کند. یک انتخاب مناسب ، شما را از مراجعه های بعدی برای انجام عمل های اصلاحی یا برطرف کردن عوارض احتمالی این عمل بی نیاز کند. برای مشاهده نمونه کارهای پروتز سینه دکتر موسی زاده می توانید به صفحه ایشان در اینستاگرام با آدرس @drmoussazadeh مراجعه کنید.

سخن پایانی

عمل پروتز سینه یا به اصطلاح ماموپلاستی افزایشی می تواند تأثیر زیادی روی ظاهر پستان های شما داشته باشد و اعتماد به نفس و میزان رضایت از زیبایی اندام شما را به شدت افزایش دهد. ممکن است در سال های پس از جراحی پروتز پستان به دلیل افزایش سن، کاهش و افزایش وزن و سایر موارد نیاز به انجام عمل های جراحی اصلاحی برای حفظ زیبایی ظاهری پستان های خود داشته باشید. سعی کنید انتظارات واقع بینانه ای از این عمل زیبایی داشته باشد و برای کسب نتیجه مطلوب و حفظ ارتباط بلند مدت با پزشک خود، در انتخاب بهترین جراح پروتز سینه دقت داشته باشید. بهترین جراح پروتز سینه در تهران



:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : drmohandes

کاربرد ترمیمی کامپوزیت دندان

تا حالا به دندان های پوسیده و خراب و خالی شده خود دقت کرده اید؟ همان هایی که به محض خوردن شیرینی و آب سرد و چای داغ، اشک در چشمان شما جمع کرده و باعث احساس درد ناخوشایندی در دندان های شما می شوند. اگر توجه کرده اید و برای درمان آن ها به دندانپزشکی مراجعه کرده اید، اولین تبریک را به شما می گویم! شما به سلامتی خود اهمیت داده اید.

حالا به سراغ بحت ترمیم دندان های شما می رویم.

دندانپزشک در این حالت معمولاً دو گزینه رایج را به شما پیشنهاد می دهد:

پر کردن دندان با آمالگام یا پر کردن دندان با کامپوزیت

(البته مواد دیگری همچون گلاس آینومر، طلا و … هم می تواند استفاده شود).

آمالگام همان موادی که اکثرا با نام مواد سیاهرنگ پر کردن دندان است که از آلیاژ جیوه و نقره و مس و … تشکیل شده است. 

 

مزایا و معایب انواع کامپوزیت دندان 

 

پر کردن دندان با کامپوزیت

در صورتی که شما تمایل به پر کردن دندان با مواد همرنگ دندان داشته باشید، یکی از گزینه های پیشنهادی پزشک (با توجه به قیمت کامپوزیت دندان) استفاده از کامپوزیت است.

در پر کردن دندان با کامپوزیت ابتدا دندان را شستشو داده، با استفاده از دایکال، کف بندی را انجام داده، و سپس از یک لایه گلاس آینومر استفاده می شود.

سپس عملیات اچینگ انجام می شود. یعنی با یک اسید مخصوص، دندان تمیز می شود. پس از رطوبت زدایی از مینای دندان، باندینگ بر روی دیواره سوراخ ایجاد شده در دندان قرار داده می شود

 

مزایای کامپوزیت دندان

    کار کامپوزیت دندان در یک جلسه انجام می شود. تنها به مقدار کافی از دندان برداشته می شود و نیازی به تراش عمیق دندان نیست.

    لمینیت ها در آزمایشگاه ساخته می شوند و از این جهت نیاز به دو مرتبه مراجعه دارند.

    قیمت کامپوزیت دندان ارزانتر از قیمت لمینت دندان است. جایگذاری لمینیت به زمان بیشتری نیاز دارد تا ساخته و باندینگ شود و از همین رو هزینه بیشتری دارد.

    امکان ترمیم لمینیت دندان وجود ندارد. اگر لمینت بشکند، باید اقدام به تعویض لمینیت نمود. در حالیکه کامپوزیت در صورت شکستگی، دوباره باندینگ و تعمیر می شود.

تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت

فرق کامپوزیت و لمینت دندان و ایمپلنت چیست ؟ کامپوزیت و زیبایی دندان ارتباط زیادی با هم دارند. در مورد ایمپلنت هم داستان به همین شکل است. یعنی شما هر دو روش را برای زیباتر کردن طرح لبخند انجام می‌دهد. در روش روکش کردن دندان با کامپوزیت، تمام عیب‌های دندان از جمله شکستگی، لب پر و یا بدرنگ بودن دندان در زیر روکش‌ها پنهان می‌شود. در ایمپلنت هم شما جای دندان از دست رفته با کمک یک دندان جدید پر می‌کنید.

البته این دو روش تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. در روش کامپوزیت، شما از قبل دندان دارید و فقط آن را روکش می‌کنید. اما در ایمپلنت ذندان ، یک یا چند دندان را از دست داده‌اید و حالا با یک جراحی ساده ابتدا پایه تیتانیومی در لثه گذاشته می‌شود. بعد از مدتی هم تاج دندن روی این پایه فلزی (اباتمنت) گذاشته می‌شود.

تفاوت دیگر ایمپلنت و کامپوزیت در مدت زمان درمان است. برای روکش‌ها ابتدا اندازه دندان‌ها با پودر آلژینات گرفته و سپس روکش‌ها در لابراتواری ساخته می‌شود. در نهایت متخصص فک و صورت روکش‌ها را طی یک جلسه روی دندان‌ها قرار می‌دهد.

اما در روش ایمپلنت ابتدا طی یک جراحی ساده، پایه ایمپلنت در داخل لثه گذاشته می‌شود. تا زمانی که این پایه فلزی با استخوان فک جوش نخورد، نمی‌توان تاج دندان را روی آن قرار داد. پس به مدت زمان زیادی نیاز دارید تا ایمپلنت مرحله آخر خود را طی کند.

 

آنچه گفتیم راهنمایی برای زیباسازی طرح لبخند بود که می‌تواند در انتخاب بهترین روکش مؤثر باشد. این روزها با توجه به تنوع روکش‌ها برای پنهان کردن معایب دندان، داشتن اطلاعات کافی در این مورد ضرورت دارد. همچنین باید به سراغ یک متخصص جراحی فک و صورت مجرب و ماهر بروید. اطمینان از مرغوبیت و کیفیت روکش‌ها هم در انجام این روش درمانی اهمیت زیادی دارد. دکتر مهدی سزاوار یکی از متخصصان فک، دهان و صورت در تهران در هر لحظه آماده پاسخگویی به شما خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد لمینت و کامپوزیت میتوانید از طریق لینک های ارتباطی با دکتر سزاوار در ارتباط باشید.



:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : drmohandes

 

بیماری‌های تیروئیدی می‌توانند بر طیف گسترده‌ای از عملکردهای بدن از جمله شنوایی تاثیر بگذارند. تعداد زیادی از مبتلایان به بیماری‌های مربوط به غده تیروئید از بیماری خود آگاه نیستند! چون بیشتر اوقات علائم بیماری‌های مرتبط با غده تیروئید، مانند: تغییرات وزن، سردرد، خستگی و افسردگی با سایر مشکلات پزشکی- بهداشتی اشتباه گرفته می‌شوند.

سلامت تیروئید چه تاثیری بر عملکرد سایر اعضا و ارگان‌های بدن دارد؟
غده تیروئید وظیفه تنظیم متابولیسم بدن را بر عهده دارد؛ بنابراین، هر گونه اختلال تیروئید می‌تواند بر عملکرد کلی بدن، مانند سطح انرژی و کارکرد قلب تاثیر بگذارد.

قبل از بررسی تاثیر بیماری‌های تیروئیدی بر شنوایی و عملکرد گوش، شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به غده تیروئید را به طور خلاصه مرور می‌کنیم.

کم‌ کاری تیروئید

هیپرتیروئیدی (پرکاری تیروئید)

وقتی غده تیروئید بیش از حد نرمال هورمون تیروکسین تولید می‌کند، ما دچار بیماری پرکاری تیروئید هستیم. علائم هیپرتیروئیدیسم عبارتند از: تحریک‌پذیری، عصبی بودن، ضعف عضلانی، کاهش وزن بدون  دلیل، اختلالات خواب، مشکلات بینایی و تحریک چشم.

پر کاری تیروئید

هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید)

زمانی که تیروئید ما به اندازه کافی هورمون تیروکسین تولید نکند، به بیماری هیپوتیروئیدی مبتلا هستیم. این نوع مشکل تیروئیدی می‌تواند خستگی، افسردگی، فراموشی و افزایش وزن را به دنبال داشته باشد.

اختلالات غدد پاراتیروئید

سرطان تیروئید

زمانی که سلول‌های غده تیروئید به سرعت تقسیم می‌شوند و رشد بی‌رویه‌ای دارند، تومورهای سرطانی در بافت غده تیروئید ما به وجود می‌آید. سرطان تیروئید نسبت به سایر سرطان‌ها کمتر رخ می‌دهد. خوشبختانه، این نوع سرطان به درمان‌هایی مثل جراحی یا پرتو درمانی به خوبی پاسخ می‌دهد و تا حد زیادی قابل درمان است.

آیا مشکلات گوش با بیماری‌های تیروئیدی ارتباط دارد؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم: بله، کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید با کاهش شنوایی در ارتباط هستند. تحقیقات در مورد تاثیر بیماری‌های تیروئیدی بر سلامت گوش ادامه دارد؛ اما نتایجی که تاکنون به دست آمده؛ نشان می‌دهد که ارتباط بین بیماری‌های تیروئیدی و بعضی دیگر از بیماری‌ها در کاهش شنوایی، وزوز گوش و عدم تعادل تاثیر می‌گذارد.



:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : drmohandes

انواع ایمپلنت دندان بر اساس نوع دسته بندی تفاوت دارد. به طور کلی هنگامی که سخن از انواع ایمپلنت دندان به میان می آید، اولیه ترین تقسیم بندی انواع ایمپلنت مطرح می شود که به صورت زیر است:

 انواع ایمپلنت بر اساس جایگاه آن نسبت به استخوان فک

اندواستیل یا داخل استخوانی

این انواع ایمپلنت در حال حاضر رایجترین و مطمئن ترین نوع محسوب می شوند. ایمپلنتهای اندو استیل یا داخل استخوانی، برای بیشتر افراد مناسبند. رایجترین نوع آن، ایمپلنت پیچی شکل است که امروزه به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد و به کمک دریل دندانپزشکی، در داخل استخوان فک فرو می رود. سپس استخوان به تدریج رشد کرده و به سطح ایمپلنت جوش می خورد و با آن یکپارچه می شود.

ایمپلنت تمام فک چیست

ایمپلنت روی استخوانی یا ساب پریو استیل

این نوع ایمپلنت به جای این که داخل استخوان فرو برود، بر روی استخوان (در زیر لثه) می نشیند. در ایمپلنت ساب پریواستیل، یک اسکلت فلزی در زیر لثه قرار داده می شود که حاوی یک یا چند میله می باشد. پس از جوش خوردن لثه، این پروتز در جای خود ثابت می ماند. دندانهای مصنوعی روی پایه هایی که از لثه بیرون زده اند، متصل می شوند.

تنها در صورتی از ایمپلنت ساب پریوستیل استفاده می شود که استخوان فک بیمار برای نگه داشتن ایمپلنت معمولی مناسب نیست یا فرد نمیخواهد پیوند استخوان دندان پیش از عمل جراحی جایگذاری ایمپلنت در فک را انجام بدهد.

 

ایمپلنت زیگوماتیک

 

این نوع ایمپلنت کمترین کاربرد را دارد و عمل آن پیچیده است. تنها در مواردی از این نوع ایمپلنت استفاده می شود که استخوان فک کافی برای ایمپلنت داخل استخوانی وجود ندارد. ایمپلنت زیگوماتیک در استخوان گونه، کار گذاشته می شود نه استخوان فک.

 

انواع ایمپلنت داخل استخوانی

ایمپلنت پیچی شکل (ایمپلنت دندان معمولی): ایمپلنت پیچی شکل محبوبترین و رایجترین نوع ایمپلنت در سرتاسر دنیاست. از آنجایی که این ایمپلنت همانند ریشه دندان عمل می کند و شکلی مشابه آن نیز دارد، به آن ایمپلنت ریشه ای هم می گویند. ایمپلنت پیچی شکل خود در اشکال مختلف طراحی می شود.

ایمپلنت تیغه ای: یکی از اولین انواع ایمپلنت دندان که در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفت، ایمپلنت تیغه ای بود که اکنون به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. چون ایمپلنت پیچی مزیتهای بیشتری دارد، بیشتر شرکتهای سازنده ایمپلنت به ساخت آن روی آورده اند و دیگر ایمپلنت تیغه ای ارائه نمی کنند. در ایمپلنت تیغه ای کانالی در استخوان ایجاد می شد و تیغه ایمپلنت در آن قرار می گرفت و در مرحله آخر، روکش دندان بر روی آن متصل می شد. ایمپلنت تیغه ای تکی یا چندتایی میتواند باشد.

ایمپلنت ثابت چیست

ایمپلنت عرضی: ایمپلنت عرضی (transosseous dental implant) نوعی ایمپلنت بسیار باثبات است که همانند چهار ایمپلنت پیچی استاندارد، عمل می کند. این ایمپلنت از زیر فک جایگذاری می شود و از بخش بالای فک بیرون میزند. یک میله به آن نصب می شود تا دندان مصنوعی روی آن سوار شود. معدودی از دندانپزشکان این درمان را انجام می دهند چرا که بسیار مشکل است و نیاز به مهارت زیاد و در بیشتر موارد بستری شدن در بیمارستان دارد. با این حال در شرایطی که فک پایین بسیار تحلیل رفته و کوچک شده است یا بسیار نازک است این روش جایگزین خوبی برای ایمپلنت معمولی است.

 

اهمیت انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت

جراحی ایمپلنت دندان یک روش کاملا تخصصی است که البته به تجربه متخصص فک و صورت هم نیاز دارد. طبق گفته دکتر سزاوار  متخصص ایمپلنت و جراح فک و صورت در تهران نحوه انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک بیمار بستگی دارد.

در این جراحی خطرات و عوارضی هم وجود دارد که متخصص فک و صورت باید متوجه این موضوع باشد. پشتیبانی استخوان فک از اباتمنت یا پایه فلزی اهمیت دارد. در صورتی که استخوان فک بیمار ضعیف باشد، توان تحمل فشار وارده از سوی دندان ایمپلنت را ندارد. به همین دلیل کاشت دندان با شکست مواجه می‌شود و استخوان فک آسیب می‌بیند.

پس با این حساب انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در تهران اهمیت دارد. جراحان با تجربه با توجه به معایناتی که باید قبل از جراحی انجام می‌دهند، مشکلات استخوان فک را برطرف می‌کنند. بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران



:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : drmohandes

زمانی که غده تیروئید دچار التهاب شود، هورمون تیروئید بیش از حد نرمال در غده تیروئید انباشته شده و وارد جریان خون می‌شود. التهاب نیمه حاد زمانی رخ می‌دهد که بیمار در بخش غده تیروئید احساس درد داشته باشد. تیروئید انواع متفاوتی دارد، گاهی بدون علامت رشد می‌کند و گاهی علائمی واضح دارد. برخی از بانوان نیز پس از زایمان دچار اختلال در ترشح هورمون تیروئید می‌شوند.

بیماری تیروئید به صورت کلی دو حالت پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید دارد. در صورتی که کم کاری تیروئید به‌وجود آید به این معناست که غده تیروئید کم‌تر از حد نرمال هورمون تیروئیدی ترشح می‌کند. در دنیا از هر ۱۰۰ نفر ۲ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. از آنجایی که بیشتر موارد ابتلا خفیف هستند، بیماران پیش از انجام آزمایش متوجه ابتلا نمی‌شوند و هیچ علائمی نیز در خود مشاهده نمی‌کنند.

این بیماری می‌تواند در صورت تشدید اغما و بیماری‌های قلبی را درپی داشته باشد. کم کاری تیروئید قابل درمان است و با انجام آزمایش خون شناسایی می‌شود. در این قسمت بیشتر درباره این بیماری، علائم و عوارض آن خواهید فهمید.

کم‌ کاری تیرویید

علائم کم کاری تیروئید

آن‌چه که از پرکاری تیروئید تاکنون شنیده‌اید برعکس کنید، نشانه‌ها و علائمی خواهند بود که یک بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید خواهد داشت. مهم‌ترین علامت و نشانه این است که برخلاف پرکاری تیروئید سطح ترشح هورمون تیروئید پایین آمده و واکنش‌های شیمیایی مرتبط با متابولیسم بدن دچار اختلال شده و کاهش پیدا کرده است.

در بیشتر افراد درگیر تیروئید کم کار این علائم ظاهر می‌شود:

  • کاهش آستانه تحمل نسبت به سرمای آب و هوا
  • بیمار در حرکت کردن دچار اختلال و کندی شده است
  • اشتهای طبیعی به غذاخوردن ازبین رفته است
  • پوست زبر و ضمخت شده است
  • بیمار از شکنندگی موها شکایت دارد
  • احساس خستگی و ضعف شدید حتی پس از استراحت کافی
  • کلفت شدن غیرطبیعی صدا
  • ایجاد اسپاسم و گرفتگی در عضلات
  • بروز مشکل یبوست
  • احساس خواب آلودگی در طول روز
  • کاهش سطح هوشیاری و تمرکز
  • فراموش کردن غیرعادی مسائل
  • بی‌حس شدن دست و پا
  • ورم کردن صورت و چشم
  • افزایش وزن
  • برهم خوردن سیکل قاعدگی
  • تشدید خونریزی قاعدگی
  • نازایی
  • گواتر
  • ترشح شیر از پستان

علائم فوق در تمام افراد بروز نمی‌کند و شدت و ضعف آن متفاوت خواهد بود. در هر صورت انجام آزمایش و تشخیص متخصص ضرورت دارد.

درمان کم کاری تیرویید

درمان کم کاری تیرویید پس از انجام ازمایش تیرویید معمولاً بسیار آسان است. مصرف قرص هورمون تیرویید (لووتیروکسین) یک بار در روز، (ترجیحاً در صبح) ساده‌ترین و موثر‌ترین راه درمان است. این قرص با مقادیر مختلف ارائه می‌شود، به این معنی که تقریباً همیشه دوز مناسب برای هر بیمار یافت می‌شود. اگر شما نیز تحت درمان با این دارو هستید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید، تا سطح این دارو را حداقل سالی یکبار کنترل کند.

برخی از بیماران در عرض ۱ تا ۲ هفته متوجه کاهش اندکی در علائم خود خواهند شد، اما پاسخ کامل متابولیسم بدن به درمان هورمون تیرویید اغلب به مدت یک یا دو ماه قبل از احساس بهبودی کامل بیمار، به طول می‌انجامد. مهم این است که مقدار صحیح از هورمون تیرویید مصرف گردد. اگر این مقدار کافی نباشد، ممکن است خستگی مفرط و یا برخی از سایر علائم کم کاری تیرویید همچنان ادامه یابد. مصرف بیش از اندازه هورمون نیز می‌تواند موجب علائم شایع پرکاری تیرویید، از جمله عصبی بودن، تپش قلب و بی‌خوابی شود.

بعد از حدود یک ماه درمان، برای تعیین اینکه آیا دوز هورمون تیرویید بیمار مناسب بوده است، سطح این هورمون در خون بیمار اندازه گیری می‌شود. بیمار می‌تواند هورمون T4 مصنوعی را بدون هیچ خطری با داروهای دیگر مصرف کند. بیمارانی که کلستیرامین (یک ترکیب مورد استفاده برای کاهش کلسترول خون) و یا برخی از داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند، باید با پزشک خود در مورد تداخلات دارویی مشورت کنند. زنانی که هورمون T4 مصرف می‌کنند، هنگام باردار شدن باید اطمینان یابند که این دارو دقیقاً همان چیزی است که غده تیرویید آنها تولید می‌کند.

با این حال، آن‌ها باید تحت نظارت پزشک قرار گیرند، زیرا دوز هورمون T4 در طی بارداری، باید تنظیم شود. زیرا معمولاً هورمون‌ بیشتری برای پاسخگویی به افزایش تقاضای متابولیسم جدید مادر مورد نیاز است. مشکلات احتمالی دیگری نیز برای سایر داروها از جمله ویتامین‌های حاوی آهن وجود دارد. زنان باردار (و همه زنان و مردان مشمول این امر) که مکمل‌های آهن مصرف می‌کنند، باید در این خصوص با پزشک خود مشورت کنند. در حال حاضر سه قرص با نام تجاری “لووتیروکسین” موجود است. شما می‌توانید با پزشک یا داروساز خود در مورد قرصی که کم هزینه‌تر باشد، مشورت کنید. زیرا مطالعات اخیر نشان می‌دهد که هیچ کدام از انواع قرص‌ها از نظر قدرت تاثیر بر دیگری برتری ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : drmohandes

امروزه عمل های زیبایی همچون زاویه سازی صورت ( مادلینگ چهره ) ، بین آقایان و خانم ها بسیار محبوب و پرطرفدار است. زاویه سازی صورت (مادلینگ چهره) ، علاوه بر فرم دهی به صورت و چانه، باعث جوانسازی و زیبایی پوست نیز می شود. عمل زاویه سازی صورت با روش های گوناگونی قابل انجام است که هر یک معایب و مزایایی دارند.

همه چیز درباره زاویه سازی صورت گرد

زاویه سازی صورت ( مادلینگ چهره )

گرایش به زیبایی در همه انسان ها وجود دارد و داشتن ظاهری بهتر، باعث بالارفتن اعتماد به نفس در افراد می شود. اینکه افراد همیشه زیباتر و بهتر به نظر برسند، برای همه مهم و قابل اهمیت است. از سوی دیگر وجود هر گونه عیبی در صورت، باعث کاهش اعتماد بنفس در افراد می شود. به همین دلیلی عمل های زیبایی که در ناحیه صورت انجام می شود، همیشه محبوبت ویژه ای در بین خانم ها و آقایان داشته است. اگر از اندازه چانه خود راضی نیستید و یا حس می کنید که فک شما نامتقارن است، می توانید با این عمل عیوب صورت خود را برطرف نمایید. در واقع عمل زاویه سازی صورت ( مادلینگ چهره ) ، یکی از عمل های زیبایی جهت رفع عیوب چانه و حالت دادن به صورت است که توسط متخصصان پوست و مو انجام می شود. در کنار این نوع عمل زیبایی، کسانی که طالب زیبایی چهره هستند به انجام اعمال زیبایی همانند کاشت ابرو و کاشت مو نیز ترغیب می شوند.

 

همچنین برای درک بهتر اطلاعات پیرامون زاویه سازی صورت ، مزایا و معایب احتمالی انجام اعمال زیبایی و روشهای متنوعی با عمل زاویه سازی صورت ( مادلینگ چهره ) ، با این مقاله همراه شوید.

جراحی زیبایی صورت

چه کسانی می توانند عمل مادلینگ چهره یا زاویه سازی صورت را انجام دهند؟

برای انجام عمل زاویه سازی صورت ( مادلینگ چهره ) ، حالت صورت افراد باید دارای ویژگی هایی باشد. به عبارت دیگر این عمل برای همه قابل انجام نیست و افرادی با ویژگی های ذیل می توانند گزینه مناسبی برای این عمل باشند.

 

افراد دارای فک عریض و پهن

افراد دارای فک مربعی شکل

افراد دارای چانه دایره ای شکل

افرادی که خط فک آن ها زاویه ندارد.

افراد دارای گونه های چاق

خانم هایی که فک آن ها حالت مردانه دارد.

افراد دارای گونه های لاغر

شما می توانید پوست صورت خود را از دو طرف، با قرار دادن انگشت شست دست، به سمت گوش ها بکشید. اگر این حالت صورت را دوست دارید، یعنی صورت شما نیاز به تزریق و زاویه سازی دارد تا حجم از دست رفته خود را بازیابد و صورت زیباتر شود.

روش‌های تهاجمی معمولا آخرین انتخاب پزشک برای زاویه سازی هستند. در این متد فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و پزشک برش‌هایی در فک بیمار ایجاد می‌کند. در نهایت به کمک مته و سایر تجهیزات جراحی، تغییرات لازم در استخوان فک بیمار را به وجود می‌آورد. البته ممکن است برای زاویه سازی در فک از ایمپلنت نیز استفاده شود. توضیحات بیشتر درباره جراحی زاویه سازی  صورت را می‌توانید در مقاله‌ای با همین عنوان در سایت دکتر سزاوار مطالعه کنید.

 

روش‌های تهاجمی معمولا آخرین انتخاب پزشک برای زاویه سازی هستند. در این متد فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و پزشک برش‌هایی در فک بیمار ایجاد می‌کند. در نهایت به کمک مته و سایر تجهیزات جراحی، تغییرات لازم در استخوان فک بیمار را به وجود می‌آورد. البته ممکن است برای زاویه سازی در فک از ایمپلنت نیز استفاده شود. توضیحات بیشتر درباره جراحی زاویه سازی  صورت را می‌توانید در مقاله‌ای با همین عنوان در سایت دکتر سزاوار مطالعه کنید.

ماندگاری زاویه سازی صورت

جمع‌بندی
زاویه سازی صورت گرد اگرچه متدهای مشابه با سایر فرم‌های صورت دارد، اما در جزئیات تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت. به عنوان مثال پزشک باید تشخیص دهد که فیلر در کدام بخش باید تزریق شود یا چگونه می‌تواند به کمک جراحی زاویه دلخواه را برای صورت بیمار ایجاد کند. دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند. ایشان با اجزای مختلف صورت و فک آشنا هستند و می‌توانند بهترین متد برای زاویه سازی صورت گرد را به شما معرفی کنند.

برای رزرو زمان ویزیت یا مشاوره با دکتر سزاوار می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی آنلاین و تلفنی موجود در سایت، اقدام کنید. متخصص جراحی فک و صورت



:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : drmohandes

ماموگرافی چیست؟ ماموگرافی تصویربرداری از سینه با اشعه ایکس برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است. پزشکان برای بررسی علائم اولیه سرطان سینه از ماموگرافی استفاده می‌کنند. ماموگرافی منظم بهترین آزمایشاتی است که پزشکان برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه، گاهی تا سه سال قبل از اینکه بتوان آن را احساس کرد، انجام می‌دهند.

برای انجام ماموگرافی فرد باید در مقابل دستگاه مخصوص اسکن با  اشعه ایکس بایستید. یک تکنسین سینه‌ها را روی یک صفحه پلاستیکی قرار می‌دهد و صفحه دیگر سینه را محکم از بالا فشار می‌دهد. این صفحات سینه را تا حدودی صاف می‌‌کنند و در حین عکس‌برداری آن را ثابت نگه می‌‌دارند. در این صورت ممکن است کمی فشار احساس شود. مراحل برای ایجاد نمای جانبی از سینه تکرار می‌شوند. تکنسین به چهار بار تابش اشعه ایکس نیاز دارد. گاهی برای اطمینان به عکس برداری بیشتری نیاز است. اما سوالی که بسیاری از افراد هنگام مراجعه برای ماموگرافی می‌پرسند این است که آیا اشعه ماموگرافی ضرر دارد؟ در واقع آنها می‌خواهند درباره مضرات اشعه ماموگرافی بیشتر بدانند. این مقاله با هدف پاسخگویی به بررسی سوالات فوق تالیف شده است. 

 

آیا اشعه ماموگرافی خطرناک است

 

عوارض اشعه ماموگرافی چیست؟

بسیاری از افراد بر این باورند که هنگام ماموگرافی میزان اشعه X تابیده شده بسیار بیشتر از میزان مورد انتظار است. اغلب کسانی که برای ماموگرافی مراجعه می‌کنند، تصور اشتباهی در مورد میزان اشعه دریافتی دارند و همین امر باعث می‌شود تا آنها به دلیل ترس از اثرات مضر این اشعه از انجام این نوع تصویربرداری سرباز زنند. ماموگرافی با عوارض جانبی نگران کننده و طولانی مدتی همراه نیست، زیرا در تمام مراحل فرد در معرض مقدار کمی اشعه ایکس قرار می‌گیرد. میزان تشعشع آنقدر کم است که نمی‌‌توان از فواید آزمایش زود هنگام سرطان سینه غفلت نمود. بر اساس مطالعات انجام شده میزان مرگ و میر بر اثر سرطان ایجاد شده از اشعه ایکس در ماموگرافی برای خانم های ۴۰ ساله حدود یک هفتاد هزارم است،  یعنی از هر هفتاد هزار نفر یک شخص ممکن است در معرض خطر  اشعه ماموگرافی باشد. البته با افزایش سن میزان این مرگ و میرها نیز کاهش می‌یابد.

 

میزان اشعه ماموگرافی چقدر است؟

میزان اشعه X دریافتی حین انجام یک ماموگرافی دو طرفه حدود msv 0.48 است، در حالی که میزان اشعه برای انجام یک رادیوگرافی ساده شکم، مفصل هیپ یا لگن msv 0.7، آندوسکوپی و کولونوسکوپی 4 msv، باریم انما (عکس رنگی روده) 8msv، انواع سی تی اسکن بین 2-15 msv و انواع آنژیوگرافی بین 5-15 msv  است. همانطور که مشاهده می‌شود، اشعه X دریافت شده در مثال‌های بالا بسیار بیشتر از دوز اشعه ماموگرافی است. این آمار نشان می‌دهند که افراد به راحتی و بدون کمترین نگرانی می‌توانند برای انجام اینگونه رادیوگرافی‌ها مراجعه کنند.

 

ماموگرافی و تشخیص سرطان

ماموگرافی در تشخیص زودهنگام سرطان سینه، جان انسان های زیادی را نجات داده است. گفته می شود قرار گرفتن در معرض اشعه ماموگرافی، خطر سرطان سینه را افزایش می دهد، با این حال ضرر اشعه ماموگرافی در مقایسه با احتمال 1 از 8 احتمال ابتلا به سرطان سینه، در یک دوره از زندگی یک شخص بسیار ناچیز است. پس دلیلی وجود ندارد که در رابطه با انجام ماموگرافی مردد و نگران باشید. اگر بالای 40 سال دارید، ماموگرافی سالانه انجام دهید و با این حس خوب که تأثیر مثبتی بر سلامت خود دارید خوشحال باشید.

اگر کادر درمانی مورد نظر به خوبی از میزان اشعه مورد نظر برای تصویر آگاه نباشند، دیگر نمی توان در پاسخ به سوال اما آیا اشعه ماموگرافی خطرناک است با قطعیت پاسخ منفی داد.

در کلینیک دکتر موسی زاده با استفاده از آخرین تجهیزات دنیای پزشکی و با کادری کارآزموده و توانمند در پذیرای شما هستیم. به یاد داشته باشید که کیفیت تصاویر ثبت شده از بافت پستان در تشخیص زودهنگام علائم سرطان نقش مهمی را ایفا می کنند. بنابراین همواره در انتخاب کلینیک تصویربرداری محتاطانه اقدام کنید. متخصص پستان در تهران



:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1400 | نظرات ()